понеділок, 6 червня 2022 р.

7.06.2022 ІІІ курс ГМ -19 українська мова за професійним спрямуванням ( практичн.зан. - 2 год.)

 

Тема практичного заняття: Особливості складання розпорядчих та організаційних документів. Наказ, розпорядження, постанова.

Мета:

Навчальна: надати студентам інформацію про особливості, нормативи оформлення розпорядчих і організаційних документів, види цих документів, класифікацію і системи документації;

Розвиваюча: розвивати навички оформлення розпорядчих і організаційних документів;

Виховна: виховувати культурного та грамотного фахівця.

 

План

1. Управлінська документація . Оформлення стандартних документів.

2.Наказ, розпорядження, постанова.

3. Практичне завдання:

  

Література

          Основна

1. Глущик С.В., Дияк О.В., Шевчук С.В. Сучасні ділові папери: Навчальний посібник. – К.: А.С.К., 2003.

2. Мацюк З.О., Станкевич Н.І. Українська мова професійного спілкування: Навчальний посібник. – К.: Каравела, 2006.

3. Шевчук С.В., Клименко І.В. Українська мова за професійним спрямуванням: Підручник. – К.: Алерта, 2012.

Додаткова

1.    Мацько Л.І. Кравець Л.В. Культура українського фахового мовлення Навч. посіб. — К.: ВЦ "Академія", 2007. — 360 с.;

2.    Українська мова за професійним спрямуванням. Практикум / Навчальний посібник / За ред. Т.В. Симоненко. – К.: ВЦ «Академія», 2009.– 272 с.

   

1.    Управлінська документація . Оформлення стандартних документів.

Управлінська документація – сукупність взаємопов'язаних документів, що застосовуються для вирішення завдань управління підприємством або установою і мають нормативно-правову силу.

Управлінська документація визначає спосіб оформлення господарських операцій відповідними документами, призначений для первинного спостереження за господарськими операціями як обов’язкова умова відображення їх в обліку. Документація відіграє також важливу роль в управлінні діяльністю підприємства, забезпечує можливості контролю за зб ереженням майна господарства, раціональним його використанням. Вона має юридичне значення як письмовий доказ здійснення господарських операцій. Використовують документацію для аналізу господарської діяльності, фінансового контролю, аудиту й документальних ревізій.

Основу документаційного забезпечення діяльності будь-якого підприємства становлять організаційні, розпорядчі й довідково-ін­формаційні документи.    Організаційні документи (статути, положен­ня, інструкції, правила) на тривалі строки закріплюють і регламенту­ють структуру, завдання, функції, обов'язки, права й відповідаль­ність органів управління та спеціалістів підприємства. Ці документи, що створюються на підприємствах, в установах, організаціях, фір­мах, разом із нормативно-правовим й, розпорядчими, довідково-ін­формаційними й документами колегіальних органів можна умовно віднести до документації із питань загальної діяльності.

 

2.    Розпорядчі документи: наказ, розпорядження, постанова.

Наказ це розпорядчий документ, який видається керівником установи (структурного підрозділу) на правах єдиноначальності та в межах своєї компетен­ції, обов’язковий для виконання підлеглими.

Проект наказу створюється, як правило, у відповід­ному структурному підрозділі (виконавцем або керівником), підписується керівником структурного підрозділу, узгоджується з іншими посадовими особами установи, в компетенції яких знаходиться повне або часткове вирі­шення питання, про яке йдеться в наказі (заступником керівника установи, куратором питань, про які йдеться в наказі, юристом). До проекту наказу додають докумен­ти, що мотивують його доцільність.

Наказ набуває чинності з моменту його підписання, якщо інший термін не вказано в його тексті.     

Наказ діє доти, доки не буде скасований (особою, яка його підписала, або вищою інстанцією) або поки не буде виконаний чи поки не закінчиться термін його дії, вка­заний у самому наказі.

Наказ не має юридичної сили та підлягає скасуванню, якщо він виданий із порушеннями встановлених правил.

Накази бувають індивідуальними й нормативними:

Індивідуальні накази пов’язані з вирішенням питань трудової діяльності конкретних осіб (заохочення й стягнення, переведення на іншу роботу тощо).

Нормативні накази— це безособові накази, які регла­ментують трудову діяльність усього трудового колек­тиву чи його частини (правила внутрішнього трудово­го розпорядку, реорганізація структурних підрозділів тощо).

Розрізняють два види наказів:

щодо особового складу (див. відповідну тему);

з питань основної діяльності.

Накази з питань основної діяльності(нормативні на­кази) – це документи, які оформляють рішення керівника щодо організації роботи установи в цілому чи його структурних підрозділів (конкретні заходи щодо вико­нання директив вищих органів, планування роботи окремих структурних підрозділів тощо).

Накази складаються з таких реквізитів:

1. Повна назва установи, де видається наказ.

2. Назва документа.

3. Дата.

4. Номер.

5. Назва (заголовок) наказу (про що наказ).

6. Текст.

7. Підпис (посада керівника, підпис, ініціали, прі­звище).

Текст наказу складається, як правило, з констатуючої та розпорядчої частини.

Констатуюча частина складається зі вступу, де вказується причина видання наказу (наявність розпорядчого документа вищого органу тощо), аргументації (виклада­ються основні факти) та висновку (мета видання наказу). Розпорядча частина містить конкретні пункти, в яких викладається зміст наказу (заходи чи дії, строки, вико­навці, відповідальні тощо).

Витяг з наказу це копія будь-якої частини оригіналу документа.

Витяги з наказів оформляються для вирішення питань виробничої діяльності установ.

Зразок:

ХАРКІВСЬКИЙ ЗАВОД ТОЧНИХ ПРИЛАДІВ

ВИТЯГ З НАКАЗУ № 76-к

22.04.2013 м. Харків

Про створення експертної групи.

З метою своєчасного і якісного виконання замовлення відповідно до умов контракту № 32 від 15.04.2013 р. між ХЗТП та компанією «Торн» (Швеція)

НАКАЗУЮ:

Керівником експертної групи призначити провідного ін­женера відділу технічного контролю Китаєнка О. Л.

Експертній групі завершити роботу над технічною доку­ментацією до 29.10.2013 р.

Директор (підпис)Г.К.Коробцов

З оригіналом згідно:

Секретар (підпис) Т.І.Афанасьєва

(печатка)

 

Зразок Скасування кадрового наказу:

 

 

 

 

 

Зразок 1

НАКАЗ

10.03.2020 р.

м. Київ

№ 58

Про скасування наказу
від 03.03.2020 р. № 45

У зв’язку з відмовою Іванова І. І. приступити до виконання трудових обов’язків з 05.03.2020 р., керуючись ч. 3 ст. 24 КЗпП України,

НАКАЗУЮ:

Скасувати наказ «Про прийняття на роботу Іванова Івана Івановича» від 03.03.2020 р. № 45 в зв’язку з тим, що працівник не приступив до виконання трудових обов’язків».

«…»

 

Розпорядчі документи. Вказівка це розпорядчий документ керівників єди­ноначальних органів державного управління переваж­но інформаційно-методичного характеру, пов'язаний із виконанням наказів, інструкцій.

Довідково-інформаційні документи. Довідка – це документ, який містить опис та підтвер­дження юридичних та біографічних фактів і подій, пов'язаних з діяльністю.

Особисті офіційні документи. Розписка це документ, який підтверджує передачу й одержання грошей, матеріальних цінностей, доку­ментів тощо від установи чи приватної.

 

Особисті офіційні документи. Доручення це документ, за яким приватна чи посадова особа, організація передає права (повноваження) іншій особі чи організації.

Розпорядженняце правовий акт, що видається керівником або колегіальним органом з метою вирішення оперативних питань. Має обмежений термін дії та стосується вузького кола організацій, посадових осіб і громадян – виконавців розпорядження.

Розпорядження та наказ правовим статусом рівнозначні документи й можуть видаватися нарівні. Замість слова «наказую» у розпорядженнях використовують «вимагаю», «дозволити», «доручаю», «забезпечити», «зобов’язую», «пропоную».

Реквізити:

1.                  Назва структурного підрозділу.

2.                  Коди.

3.                  Назва виду документа.

4.                  Дата.

5.                  Індекс.

6.                  Місце видання.

7.                  Заголовок до тексту.

8.                  Текст, що містить такі частини:

-           констатуючу (вказується мета або причини видання);

-           розпорядчу (вказуються дії, які треба виконати, та особи, відповідальні за виконання).

9.                  Додатки (якщо потрібно)

10.              Посада відповідальної особи, її підпис та розшифрування підпису.

 

Постанова

Постанова – це правовий акт, що приймається вищими та деякими центральними органами управління з метою розв'язання найбільш важливих іпринципових завдань, що стоять перед цими органами, та встановленнястабільних норм і правил поведінки. Постанови приймаються Президією Верховної Ради України, Кабінетом Міністрів України та іншими органамиуправління.

Текст складається із двох частин: констатаційної і розпорядчої. Перша містить вступ, оцінку становища або посилання на розпорядчий документ вищої установи. У другій частині наводяться запропоновані постановою заходи, визначається виконавець (виконавці) та термін виконання. Підписують її дві особи: голова колегіального органу й керуючий справами
(секретар).

Реквізити:
-- герб України;

-- назва установи, що підготувала постанову;
-- назва виду документа (постанова);

-- дата;

--місцевидання;
--заголовок (стислий виклад змісту постанови); --підписи.
Зразок:
Герб України
Міністерство фінансів України
ПОСТАНОВА
від « » 20_р. м. Київ №

Текст постанови

I. Констатаційна частина.

II. Розпорядча частина.
ПОСТАНОВИВ (або ПОСТАНОВЛЯЄ):
1.
2.
3.
Керівник структурного підрозділу(підпис)Розшифрування підпису

Секретар (підпис)  Розшифрування підпису Зразок документу:

 

3.    Практичне завдання:

3.1. Напишіть наказ про переведення вас з денної на заочну форму навчання.

3.2. Розпорядження про подовження терміну відпустки у зв’язку з хворобою працівника під час планової відпустки.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар