середа, 25 березня 2020 р.

25.03.2020 ІІ курс Х Т І - 18 Зарубіжна література

Тема заняття: Ернест Міллер Гемінґвей (1899 – 1961). «Старий і море».
Віхи життя й творчості митця. «Кодекс честі» героїв Е. М. Гемінґвея. Реалістичний, міфологічний і філософський плани повісті «Старий і море». Символіка образів (риба, море, рибалка, хлопчик та ін.). Образ Сантьяго. Ознаки притчі у повісті

1. Переглянути відео і  Написати короткий конспект біографії Е. Хемінгуея.


https://www.youtube.com/watch?v=aPZnQIn2Gp0    писати конспект українською мовою

2. Переглянути відео і написати план сюжету твору "Старий і море"


або прочитати текст повісті написати план.

3. Записати конспект: Символ (від грецьк. “symbolon” – “знак”) у християнському мистецтві поєднує два світи – видимий і невидимий. Пізнати таємницю символу означає стати причетним до великого одкровення, осягнути більшу реальність, ніж та, у якій зазвичай перебуває людина. Що ж таке символ?      У Древній Греції існував такий звичай: друзі, розстаючись на довгі роки, розламували навпіл якийсь предмет, і кожний одержував свою половинку. Зустрівшись після довгої розлуки, вони, або їхні нащадки впізнавали один одного, склавши дві половинки колись цілого предмета. Саме мовчазність символу надає йому особливої таємничості, робить його потаємним скарбом.
У літературі символ є умовним знаком, що має філософське навантаження і є образом. Конкретний образ і його глибинний зміст виступають двома полюсами:  переходячи в символ образ втрачає конкретність, але залишається його філософський зміст.
Сантьяго – старий досвідчений рибалка, якому вже довгий час не щастить отримати улов. Все в ньому було дуже старим, окрім очей. Тим не менш він був “незвичайним старим”, як сам про себе говорить Сантьяго і не дарма, бо багато його висловів мають символічний, глибоко філософський зміст, а душа прагне прекрасного.
 Сантьяго  - це людина природи, яка розуміє всі прояви, багато з чим погоджується, але вміє чинити й опір.
Старий є втіленням хоробрості, витримки, честі, які не лише допомагають вижити в нищівному світі болю й розчарувань, а й перемогти.
 Подолання слабкості власного тіла, вірність своєму шляхові важать для старого рибалки більше, ніж невідворотність зовнішніх обставин.
Символічним у творі є образ моря. Давні греки бачили в морі втілення материнського початку. Водночас це образ стихії, що несе лихо і смерть. Плавання морем нерідко розглядається як стан між життям і смертю. У Хемінгуея море - це символ буття.  Море – символ життя, сповненого пристрасті, випробувань, поразок, перемог, переживань,
це непереборна сила природи, спосіб утвердження старого Сантьяго
.     Наступний образ-символ – Човен. Човен на тлі безмежного простору – самотність.
 У повісті Хемінгуея човен символізує людину в життєвому морі. Сантьяго говорить хлопчику Маноліно триматися “щасливого човна”, тобто бажає йому зробити правильний життєвий вибір, щоб бути щасливим.
Не менш важливим є образ хлопчика. Хлопчик Манолін часто рибалив разом із Сантьяго. Він учився в старого, поважав його, піклувався про нього. Манолін часто приносить старому їжу й газети, завжди хотів допомогти Сантьяго зловити рибу. Хлопчик - це продовження старого, його майбутнє, він забезпечить безсмертя нашого героя, отримавши разом із досвідом і частинку душі старого. Між хлопчиком і старим була справжня дружба, а це запорука спадкоємності поколінь.
Манолін для Сантьяго – надія на майбутнє.
“Був би зі мною хлопчик”, - рефреном звучать у повісті слова старого, якими автор стверджує думку, що сила людства у його єдності.

      Риба – один із найранніших і найпоширеніших символів, які персоніфікують самого Христа. У дуже давній частині катакомб Калліста дослідники виявили чітке зображення риби, яка несе на спині кошик із хлібами й посудину з вином. Це – євхаристичний символ, що позначає Христа, який дарує людям поживу спасіння, нове життя. Грецьке слово “риба” – “тхбі” складається з букв, які утворюють фразу: “Ісус Христос, Син Божий, Спаситель”.
 Часті згадки про рибу наявні в проповідях Ісуса Христа, а також в особистих бесідах зі своїми учнями, які згодом стали апостолами.    Спаситель метафорично називає  людей, що потребують порятунку, рибами, а майбутніх апостолів – рибалками, “ловцями людей”.  У біблійних текстах також стверджується, що тільки риби пережили Всесвітній потоп, тобто стали рятівниками в очисних водах “духовного” потопу. Крім того, риба виконувала основну харчову функцію, бо проста їжа з риби  була єдиним порятунком від голодної смерті.
      Старий і риба одночасно знаходяться в стані єдності і протистояння:
      з одного боку старий – мисливець, і тому риба є для нього їжею, здобиччю, багатством;  з іншого -  старий – людина, частка природи, тому риба для нього – досконалість, “друг”,      “моя рідня”, “дорожча від брата”. Він так проймається цим внутрішнім зв’язком  із рибою, що в міру того, як акули об’їдають її, слабшає й сам.
      А щоб жила риба, необхідна вода, що є основою життя й символом очищення.
       Отже, прагнучи до своєї мети, людина шукає гармонії з природою, що є джерелом краси, їжі й ліків від усіх недуг.
     Акули – це перешкоди, вороги на шляху досягнення мети. Водночас вони є ще й відплатою моря, природи людині-убивці. Саме у боротьбі з акулами виражено оптимізм старого. Хемінгуей невтомно підкреслює тему непереможності людини.
 Отже, у життєвому морі в кожного є своя Риба (ціль), яку потрібно здобувати, є свої Акули (вороги й перешкоди), і, слава Богу, є свій Хлопчик (надія на майбутнє, на своє продовження) і є свої  Леви (символ юності, щасливих миттєвостей, “найкраще в моєму житті”).

Та як би не склалося наше життя, завжди треба “Залишатися самим собою за будь – яких обставин”

4. Написати аналіз твору ( тема, ідея, проблематика).

Немає коментарів:

Дописати коментар