Тема заняття: розрізнення прислівників і співзвучних слів. Написання не, ні з різними частинами мови.
1. Повторення вивчених орфограм. Словниковий диктант.
2. Розгляд нової теми.
ПРИГАДАЙМО. Що таке прислівники? На які питання вони відповідають?
А. Зверніть
увагу на написання виділеного прислівника (перше речення) й сполуки (друге
речення).
1. Не встигли
поговорити, як надворі швидко стемніло.
2. Дрова
складено на...... дворі дідусевої хати.
Б. Чи можна
дібрати означення до слова двір? А до слова надворі? У якому випадку йдеться
про предмет, а в якому лише абстрактно вказується на місце дії?
В. Зробіть висновок,
як можна розрізнити прислівники й співзвучні сполуки.
Прислівники
Потрібно
відрізняти прислівники від співзвучних сполук, утворених поєднанням прийменника
з іменником чи словами інших частин мови. Наприклад: збоку, вгорі (прислівники)
- з боку, в горі (співзвучні сполуки). У співзвучних сполуках іменник завжди
зберігає своє лексичне й граматичне значення, називає конкретний предмет
(якийсь двір, якийсь день, якусь гору), а прислівник лише абстрактно вказує на
місце, напрямок, час тощо.
Написання
Прислівники,
утворені злиттям прийменника з іменником (прикметником, числівником), пишемо
разом, а співзвучні з такими прислівниками сполуки - окремо або через дефіс.
Згори (присл.) Подивився згори
З гори (співзв. сп.) (прийменник + іменник)
Альпіністи спускалися з гори.
Вдень(присл.) Закінчили роботу
вдень.
В день (співзв. сп.) (прийменник + іменник)
Побачилися в день зустрічі.
Напам’ять (присл.) Вивчив вірш напам’ять.
На пам’ять (прийменник + іменник) Бабуся
скаржиться на пам’ять.
Поволі (присл.) Річка тече поволі, стиха.
По волі (прийменник + іменник) Чи по волі
своїй, чи по неволі?
По-новому (присл.) Тепер живемо по-новому.
По новому (прийменник + прикметник) Туристи
пішли по новому мосту.
Вдвох (присл.) Вони вдвох швидко
прибігли.
В двох (прийменник + числівник) Жили в
двох кімнатах.
Уперше (присл.) Він приїхав до нас уперше.
У перше (прийменник + числівник) Постукав у
перше вікно.
Зверніть
увагу!
Іноді
розрізнити прислівники й співзвучні сполуки допомагає наголос. Наприклад:
навіки - на віки, набік - на бік, насміх - на сміх.
Завдання 1
Спишіть,
знімаючи риску, спочатку сполучення слів, у яких виділені слова пишемо окремо,
а потім ті, у яких - разом. Обґрунтуйте написання.
їхати
на/зустріч вітру, маю надію на/зустріч, побачилися в/день, прийшов у/день
народження, кульки злітають у/гору, літак врізався в/гору, підійшов до/купи
іграшок, усі зібралися до/купи, відпочивали в/трьох, світилося в/трьох вікнах,
ходили по/нашому полю, усе зробили по/нашому.
Поміркуйте,
як зміниться зміст речення, якщо виділену в ньому сполуку написати разом.
Щука-риба в
воді по волі гуляє (Нар. творчість).
І. Скласти й
записати речення зі словами:
Збоку - з
боку; по-перше - по перше; на пам’ять - напам’ять.
ІІ Виберіть
із кожної пари слів те, яке можна поставити на місці пропуску в прислів’ях.
1. Велике
дерево … росте. по волі; поволі
2. У гурті
робити, що … бігти. з гори; згори
3.Поглянь …
- знатимеш, який хазяїн, на двір; надвір
4. … і кінь
жвавіше біжить, до дому; додому
5. Не дери
ніс …, бо перечепишся і впадеш. до гори; догори
ІІІ. Спишіть
речення, розкриваючи дужки. Підкресліть прислівники та співзвучні сполуки як
члени речення.
1. (У)перше
вона побачила його в своїх сусідів (М. Стельмах). 2. І посадила я тополю
(в)день народження Кобзаря (Ю. Яновський). 3. Книжко-розрадо, (в)день і вночі
ти до життя добираєш ключі (О. Підсуха). 4. Як у травні дощ (на)дворі, то
восени хліб у коморі (Нар. творчість). 5. Під ним коник вороненький (на)силу
ступає (Т. Шевченко). 6. І залюбки, не з наказу вірші (на)пам’ять вчать (М.
Шеремет). 7. Ріка під містком розділялася (на)двоє (Я. Баш).
ІV Складіть і запишіть по одному реченню з поданими словами та сполуками.
Назустріч,
на зустріч, усередині, у середині.
Частину
прислівників (прислівникових сполучень), утворених поєднанням прийменника з
іменником (зрідка - прикметником, числівником), пишемо окремо. Наприклад: без
сумніву, на радість, по закону, в основному, з розгону, до діла, по двоє.
Між
прийменником та цим іменником можна вставити прикметник або займенник: на щастя
- на моє щастя; з болю - із сильного болю.
Найуживаніші
прислівникові сполучення
прийменник +
іменник (прислівник)
без відома,
без жалю, без кінця, без сумніву, в міру, в ногу, до відома, до вподоби, з
радості, з переляку, на відмінно, до завтра, до діла, до ладу, до побачення, до
речі, до смаку, до сьогодні, з болю, з розгону, на бігу, на весну (але:
навесні), на світанку, на віку, на диво, на жаль, на зло, на льоту, на мить, на
ніщо, на радість, на сором, на сміх, на ура, на ходу, на щастя, під силу, по
закону, по можливості, по правді, по суті, по черзі, тим часом, уві сні, через
силу, як слід, у стократ
прийменник +
прикметник
в цілому, в
основному
прийменник
по + збірний числівник
по одному,
по двоє, по троє і т.д.
Доповнити конспект параграфом у пыдручнику С.144-145
https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html
Завдання на закріплення.
І.
1.Запишіть, знявши риску.
До/пуття, без/вісти, до/вподоби, до/останку, попід/тинню, до/відома, по/заторік, до/побачення, на/радість, на/відріз, на/жаль, на/відмінно, на/льоту, на/диво, без/відома, що/години, без/сумніву, о/пів/дні, на/ світанку, на/сором, на/швидку, уві/сні, у/стократ, по/одному, за/вдовжки, по/можливості, через/силу, на/встіж.
2. Складіть
і запишіть два речення з поданими прислівниками (прислівниковими сполученнями).
ІІ Уявіть,
що учні вашої групи хочуть провести спортивні змагання або майстер-клас із
писанкарства для школярів. Вам потрібно отримати дозвіл директора школи.
Напишіть письмове прохання (4-6 речень) відповідного змісту, використавши
кілька з поданих прислівників чи сполук.
У/ранці, в/день, по/можливості, на/радість, до/відома, під/силу, на/дворі,
у/перше, в/середині, до/вподоби, на/зустріч, в/основному.
Немає коментарів:
Дописати коментар