неділя, 3 квітня 2022 р.

4.04.2022 ІІ курс Г М -20 Зарубіжна література ( комбін.зан.- 2 год.)

 Тема заняття: Ернест Хемінгуей «Старий і море» - повість-притча про людину. «Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору"

1. Прочитати матеріали, написати конспект.

В усі часи людина прагнула знайти своє місце в навколишньому світі, здобути гармонію з природою, осягнути сенс свого буття .. Всі ми, люди, – дуже різні… Маємо різні звички, зовнішність, уподобання… Але є дещо таке, що єднає усіх нас, – те що робить нас людьми! Ці «вічні» проблеми довгі роки хвилювали і відомого американського письменника Е. Хемінгуея. Результатом його моральних шукань стала повість «Старий і море», - книга, яку назвуть вершиною творчості Хемінгуея. Написана на основі реальних фактів. Одним із прототипів повісті став рибалка Григоріо Фуентес, який жив у присілку Кохімара, на Кубі. Він зловив великого марліна, але не зміг захистити від морських хижаків, тому плакав, як дитина, від втрати і образи.

Хемінгуей мріяв написати про це великий художній твір. Задум носив у собі 16 років. 1 вересня 1952 року у журналі «Лайф» була надрукована повість. За 48 годин продалося 5 млн 318 тис екземплярів. Це був справжній успіх!

Григоріо Фуентес став живою легендою. Можливо тому доля подарувала йому 104 роки життя. Помер він у 2002 році.

«Мені ніколи не доводилося вибирати героїв, скоріше герої вибирали мене. Я захоплювався людьми сильними, які підкоряють собі обставини», - писав Хемінгуей. У 1954 році письменнику було присуджено Нобелівську премію з літератури.

Повість стала улюбленим твором кубинських рибалок, які на власні кошти встановили пам’ятник Хемінгуею.

2. Аналітична робота над художнім твором 

Так, все дуже просто. Але на перший погляд. Уважний читач побачить у творі занадто більше. Адже важливі життєві уроки, підказки та мудрі думки розсипані на сторінках твору, наче корали і перли, щедро подаровані морем. А як їх побачити? Як дістати?

Хемінгуей використовує цікавий художній прийом – «ефект айсбергу».

-         Які асоціації  викликає у вас слово айсберг?

Як відомо, одна третина айсбергу знаходиться над водою, а дві – під водою. Саме ці дві третини і повинен побачити, відчути, домислити читач. Адже багато у творі не сказано вголос автором. І цей підтекст потрібно розкрити. Давайте зануримося в текст і віднайдемо, що приховано в підводній частині твору, тому що вершина айсберга не відкриває секретів.

Образ старого, самотньо покинутого в Гольфстрімі, виростає в якийсь казковий образ сміливого рибалки. Автор точно називає, скільки старий виходив у море – 84 дні не спіймав жодної риби… Це початок не оповідання, а притчі.

-   Згадайте, у чому особливості притчі як літературного жанру?

 «Старий і море» - символічна назва повісті.

-         Доповніть назву можливими змістовими парами-асоціаціями:

«Людина й природа»

«Смертне й вічне»

«Людина і Всесвіт»

«Людина і суспільство»

Назва повісті вказує на проблеми, які в ній розкриває автор. Визначимо їх:

-         взаємовідносини людини і природи;

-         сенс буття, життя і смерті;

-         співвідношення добра і зла у світі і душі людини;

-         місце людини в суспільстві і Всесвіті;

-         непорозуміння між людьми.

У вирішенні цих проблем автору допомагає центральний образ повісті – старий рибалка Сантьяго.

Робота над образом рибалки.

 Це один з найбільш «філософічних» героїв Хемінгуея. «Герой Сантьяго мені подобається більше за інших персонажів», - так говорив Хемінгуей. Сантьяго говорить про себе: «Я – незвичайний старий».

-         З’ясуємо, в чому унікальність цього героя?

-         Чому, на вашу думку, Хемінгуей робить головним героєм стару людину?

-         Прочитайте портрет рибалки.

«Старий був кощавий, виснажений, потилицю його поорали глибокі зморшки, на обличчі потемніли коричневі плями, що з’явилися від сонячного проміння, відбитого тропічним морем. Долоні старого були посічені глибокими поперечними рубцями від плетеної жилки, якою він тягнув з води велику рибу. Та жоден з тих рубців не був свіжий – усі старі, як борозни на пересохлій  землі.

Геть усе в нього було старе, крім очей, а вони мали колір моря і блищали весело й непереможно.

То були дивовижні плечі – і досі ще могутні, хоч які й старі, - і шия також іще міцна…»

-         Звідки старий Сантьяго черпає силу? Мужність і стійкість? Щоб з’ясувати це, згадаймо, чим він жив у молодості і чим живе зараз ?

 

Мотив єднання людини і природи в повісті пов’язаний з ідеєю рівності людини і природи. Але тут не все так просто. Звернемося до ключового епізоду – сутички старого з рибою.

Для «незвичайного» старого автор знаходить «незвичайну» рибу, «найкращу з риб», гідну захоплення.

Вікторина «Що ти знаєш про цю рибу?»

1.     Як звали рибу, з якою прийшлося старому боротися протягом 3 діб

2.     Яку швидкість розвиває Марлін ?

3.     Яка вага цієї риби ?

4.     Яка вага риби, що сподівався зловити старий?

5.     Скільки метрів міг сягати Марлін?

 6.        Що змусило старого на 85 день вийти в море? Чому саме 85 день?

 7. Завдяки чому старий витримав важке випробування?

         Фінал епізоду звучить як гімн мужності людини, її волі і силі.

-         Старий рибалка – переможений чи переможець?

Висновок

         В образі рибалки письменник показав непереможний дух людини, яка здатна протистояти зовнішнім, більш сильнішим ніж він обставинам. Старий – це втілення найвищої духовної мудрості, істини життя, що проявляється в любові до всього оточуючого.

          У фіналі повісті герой спить. Але йому, як і раніше, сниться Африка, леви, (старий не полює на них уві сні, а тільки з любов’ю спостерігає за їхніми іграми і абсолютно щасливий). А значить, що в глибині душі він ще молодший і попереду буде ранок завтрашнього дня, загадковий і таємничий, як завжди. Це і є його прижиттєвий рай, набуття нового з’єднання з природою.

         А ще старому обіцяне майбутнє життя: його досвід, його любов, всі його мили перейдуть в його учня – хлопчика Маноліно, заради любові якого варто було бути «незвичайним старим», здатним навіть на диво. Значить, є сенс жити, значить «людина вистоїть».

Попрацюйте в парах «Віднайдіть айсберги, заховані Е.Хемінгуеєм у океанських глибинах».

Принцип «айсбергу» в повісті-притчі Е.Хемінгуея «Старий і море»

         Повість не тільки про старого і хлопчика, але про людину і людство. Повість розкриває основи людського існування.

1.     Внутрішня перемога над собою героя повісті.

2.     Перемога над своїм страхом.

3.     Перемога над безсиллям навіть тоді, коли все видається втраченим.

4.     Перемога над тими, хто вважав Сантьяго невдахою.

5.     «Безглуздо втрачати надію, - думав старий, - безглуздо й, мабуть, гріх». (Надія вмирає останньою).

6.     Доля людини серед стихії. (Постійний ризик).

7.     Людина і світ (Сантьяго оточують море, небо, риби, зірки). Взаємозв’язок.

8.     Людина не переможна, бо вона здатна вистояти і подолати всі перешкоди.

9.     Самотність старого (родини немає). Чужий серед своїх, серед людей.

10.  Є хлопчик, який  буде продовжувати його справу (тому фінал оптимістичний). Надія на майбутнє.

11.   У «життєвому морі» кожна людина має свою мету («рибу»), проте на неї чатують вороги та перешкоди («акули»).

12.  Герой-одинак перемагає (І один в полі воїн).

13.   Батьки намагаються віддалити хлопчика від старого вчителя-друга. Відчуженість і роз’єднання людей є норма.

14. Гармонія з природою – у боротьбі переможець і переможений досягають своєрідної  гармонії.

15.  Море і риба Сантьяго ближчі ніж людське суспільство.

16.    Море – непереборна сила природи, це сама вічність і утлий човник на тлі безмежного моря – це піщинка (людське життя із вічністю – це є миттєвість).

17.    Віра в людину – «Людину можна знищити, а здолати не можна».

18.   Знання передаються із покоління в покоління.

Айсберг на те й айсберг – що його неможливо побачити увесь. Кожен може відшукати в повісті-притчі щось своє.

2. Пройти тестування Код доступу 6036667

 використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

Немає коментарів:

Дописати коментар