понеділок, 13 квітня 2020 р.

13.04.2020 ІІ курс Г М -18 Українська література

Тема заняття: Сучасна "молода" українська література.Постмодернізм як один з художніх напрямів мистецтва 1990 років. Літературні угрупування. Поезія І. Римарук " Обнови", Ю. Андрухович "Астролог", "Пісня мандрівного спудея", О. Забужко  "Рядок з автобіографії"

1. Пропоную записати в зошитах конспект: 

-              Формування сучасного літературного процесу можна простежити з другої половини
80-х рр. ХХ століття. Це був час, коли, відповідно до об’єктивних законів розвитку історичного процесу, почався занепад радянської імперії – тоталітарної держави, основи якої базувались на більшовицькій ідеології. Кульмінацією цих суспільно-історичних змін стало проголошення Україною незалежності у 1991 році. Відбувалося становлення держави, молодої за віком, але з міцними демократичними засадами й глибинним національним підґрунтям.
Література цієї доби має складну структуру:
·       це був час оновлення творчості письменників-шістдесятників (І.Драч, Д.Павличко, Л.Костенко);
·       час появи нових імен митців, що у 60-х рр. ХХ століття лише народилися, а письменницьку діяльність розпочали на хвилі суспільних змін у 90-ті рр. ХХ століття (Ю.Андрухович, О.Забужко, В.Герасимюк);
·       час відновлення імен заборонених у радянський час діячів ХІХ століття (М.Костомаров, П.Куліш, А.Кащенко, М.Аркас);
·       доба реабілітації епохи «розстріляного відродження» (М.Хвильовий, Г.Косинка, М.Куліш) та письменників-емігрантів (І.Багряний, В.Барка, У.Самчук, представників «Празької школи»), чия творчість хоч, здавалось, прийшла до читача із великим запізненням, дала потужний поштовх розвитку національної ідеї.
-             
      Робота з таблицею.
Характеристика літературного процесу
Іс   Історичні обставини кінця ХХ с
1986 – події на Чорнобильській атомній електростанції.
1991 – розпад Радянського Союзу та проголошення 24 серпня 1991 року державної незалежності України.
Участь митців слова у розгортанні боротьби за національно-культурне відродження.
Скасування штучних зовнішніх обмежень у розвитку культури та мистецтва.
Поділ письменників другої половини ХХ ст. за літературними поколіннями та стильовими пріоритетами
Покоління «шістдесятників» - В.Шевчук, В.Яворівський, І.Драч.
Покоління «сімдесятників» - С.Майданська, Н.Білоцерківець, Л.Таран, М.Шевченко.
Покоління «вісімдесятників» - Ю.Винничук, Ю.Андрухович, В.Неборак, О.Ірванець.
Покоління «дев’ятдесятників» - Т.Прохасько, І.Андрусяк, Р.Кухарук, С.Жадан.
Покоління «двотисячників» - Н.Снадянко, Л.Дереш, Т.Малярчук, І.Карпа, Т.Антипович.
     Жанри
Публіцистика, есе, мемуари, коментарі, трактати, історична фантастика, бульварний роман, роман-памфлет, сага у новелах тощо.
         Перед сучасною літературою постали важливі цілі, серед яких – сприяння формуванню повнокровного буття української нації, подолання комплексу меншовартості; пошуки нових естетичних обріїв літератури через подолання шаблонів азіатчини й «західних» трафаретів; відновлення повною мірою функцій української літератури, що за радянський час здебільшого перетворилась на своєрідний антураж «щасливого життя України у сім’ї радянських народів».
         У літературознавстві період, що почався від 80-х – 90-х рр. ХХ століття, прийнято називати постмодернізмом.
-        Пригадайте вивчений матеріал про постмодернізм і його основні риси.
-        Які ознаки характерні для постмодернізму?
Р1  2. Записати визначення у зошит:
Ознаки постмодернізму
ü   Поєднання й органічне співіснування різних художніх систем, синтез мистецтва й антимистецтва, елітарної та масової культури, іронічно-сміхове та серйозне ставлення до дійсності;
ü   універсальність проблематики;
ü   епатажність, абсурдизм, комічність, буфонада як основні засоби зображення;
ü   принцип рівнозначності усіх явищ та аспектів життя;
ü   тенденція до зміни функцій автора і героя, зникнення авторської функції.
Словник термінів.
Епатаж – скандальна витівка; поведінка, яка характеризується повним ігноруванням правил та норм моралі.
       Абсурд – поняття, яке означає, що світ виходить за межі нашого уявлення про нього.
       Буфонада – буквально блазнювання; характерна риса народного театру, коли на площах         мандрівні актори, блазні, скоморохи розігрували сценки з підкреслено брутальними жартами. Елементи буфонади часто трапляються у творах драматургів (М.Гоголь, М.Куліш).
-              Характерною особливістю розвитку художнього процесу в Україні епохи постмодернізму стала поява нових літературних угруповань та об’єднань, утворених на різноманітних естетичних платформах.
        3.  Заповнити  таблицю «Літературні угруповання».
Літературні угруповання
«   Бу-Ба-Бу» (1985)
Бурлеск, Балаган, Буфонада (Ю.Андрухович (Патріарх), В.Неборак (Прокуратор), О.Ірванець (Підскарбій), Львів. Творчість учасників поєднує ознаки постмодернізму та неоавангардизму, є реакцією на руйнування імперії й перелом суспільної свідомості;
розуміння життя окреслювалося в таких поняттях, як демократичність, безсмертність, релігійність, різнобічність, урбаністичність, національність, філологічність;
 головні ознаки творчості: необароковість (еклектичність, поєднання непоєднуваного), карнавальність, іронія щодо зужитих цінностей радянської доби, звеличення сміху.
« Пропала грамота» (1  1991)
Представники: Ю.Позаяк, В.Недоступ, С.Либонь, Київ.
Результат спільної роботи – збірка «Пропала грамота».
Ознаки творчої манери: пародійність, іронічність, змішування «високого» й «низького», гра з формою і змістом, ліризм
«   ЛуГоСад» (1984)
Представники: І.Лучук, Н.Гончар, Р.Садловський.
Назва – початкові склади прізвищ учасників.
Особливості поезії – чітке й послідовне застосування положень постмодернізму.
« Нова дегенерація» (1  1992)
Представники: С.Процюк, І.Ципердюк, І.Андрусяк, Івано-Франківськ.
Назва перегукується з назвою літературного угруповання 1920-х рр. «Нова генерація» (Г. Шкурупій, О.Влизько, Е.Стріха), що вказує на мистецькі погляди сучасників.
Ознаки творчості: повстання проти колоніальної свідомості, руйнування міфів і стандартів через епатаж, іронію та самоіронію, сарказм.
«  "Червона фіра» 
 1( 1 991)
Представники: С.Жадан, Р.Мельників, І.Пилипчук.
Називали себе послідовниками українського футуризму 1920-х рр. та групи «Бу-Ба-Бу». Ознаки творчості: поєднання елементів постмодернізму, неоавангардизму, футуризму.
    Національна
 спілка     письменників У  країни (1991)  
Відокремилася від СПУ СРСР на Х з’їзді у 1991 р. (Ю.Мушкетик, В.Яворівський), Київ.
Асоціація «Нова література»
Є.Пашковський, В.Цибулько.
«Музейний провулок, 8»
Літературний «неокласичний гурт». Виник 1990 р. з ініціативи В.Бориспольця, О.Бригинця та В.Жовнорука. 1992 р. видано колективну збірку «Гуманітарна допомога» (українською та німецькою мовами).
Орден чину ідіотів (ОЧІ)
Представники: Н.Гончарук, Р.Козицький, В.Костирко, А.Крамаренко, І.Лучук, І.Драк.
Кожен з членів Ордену має світське і дійове звання, титул.
    Пси Святого Юра
Представники: Ю.Покальчук, І.Римарук, В.Герасим’юк, В.Медвідь, О.Ірванець, В.Неборак, Т.Федюк.
Неофіційне творче об’єднання, літературна майстерня.
Творча асоціація «500» (1993)
Утворилася в Києві. Активні учасники: С.Руденко, Р.Кухарук, В.Квітка, А.Кокотюха та інші.
Асоціація українських письменників (АУП) (1997)
Представники: Ю.Покальчук, Т.Федюк.
Виникла як альтернатива Спілці письменників України. Президентом Асоціації було обрано Ю.Покальчука, зараз асоціацію очолює Т.Федюк. Об’єднує понад сто учасників. Протягом чотирьох років АУПівці тричі ставали лауреатами Національної премії ім. Т.Г.Шевченка. 19 квітня 2001 року Асоціація набула статусу Всеукраїнської творчої спілки. За роки існування АУП до неї долучилися такі відомі українські письменники, Як В.Шкляр, О.Ульяненко, М. та С.Дяченки, М.Савка, М.Кіяновська та інші.
На сьогодні членами Асоціації є 158 письменників, що працюють у 17 регіональних організаціях України.



4.    Написати твір ( обсяг 1,5 сторінки) на одну з тем:
Протест проти сірості.
Живий діалог з митцем-постмодерністом.
«Потрібно навчитися бачити душею».
Новий погляд на світ.
1.     Написати твір на одну з тем:
Протест проти сірості.
Живий діалог з митцем-постмодерністом.
«Потрібно навчитися бачити душею».
Новий погляд на світ.

Чекаю скріни ваших робіт!!!! Вказуйте у зошиті дату заняття згідно розкладу!!!

Немає коментарів:

Дописати коментар