четвер, 23 вересня 2021 р.

23.09.21 ІІ курс Г М - 20 Українська література

 Тема заняття: Драматичний етюд "По дорозі в казку".Символи твору.

1. Записати конспект тезисно.

В історію української літератури Олександр Олесь увійшов як однин із найяскравіших представників символізму.

Риси символізму притаманні як його поезії, так і драматичним творам, з одним із яких — драматичним етюдом «По дорозі в Казку» — ми і познайомимося сьогодні на уроці.

Як ви вже знаєте, символізм народився у Франції і поширився в інших європейських країнах. Український символізм почав розвиватися дещо пізніше, ніж західноєвропейський, він має деякі свої особливості, такі, наприклад, як тяжіння до фольклорних образів і форм, успадкування традицій вітчизняного романтизму і неоромантизму.

Орієнтація українських драматургів на західноєвропейські зразки стала важливим моментом у розвитку української символістської драми. Перед українськими драматургами, які творили на початку ХХ ст., постала проблема освоєння новітніх законів побудови драматичної дії. Одним із перших, хто вніс в українську драматургію модерні віяння, був Олександр Олесь. Але його символізм не був наслідуванням європейського. Про це свідчить використання поетом фольклорних художніх засобів і образів, увага до соціальної проблематики. Письменникові вдалося оригінально поєднати тенденції західноєвропейського символізму з традиціями українського мистецтва, у своїй творчості він часто традиційні сюжети використовує для вираження символістських ідей.

Одне з важливих питань, на розв'язанні яких зосереджуються письменники-модерністи на початку ХХ ст., — це питання майбутнього. У модерністських творах цього періоду європейських письменників, наприклад, таких як М. Метерлінк, Г. Гауптман, Я. Райніс, російських (Горький), а також і українських (Леся Українка) активно розробляється тема романтичного героя, який намагається вивести людей із нетрів, темряви туди, де сонце, де можна побудувати щасливе і радісне нове світле життя. Звернувся до неї і Олександр Олесь, драматичними етюдами якого представлений український театр символізму.

2. Робота над засвоєнням поняття з теорії літератури

Драматичний етюд (фр. etude — вивчення, нарис) — невеликий, як правило, одноактний віршовий чи прозовий драматичний твір, у якому представлено епізод чи фрагменти світу, а дійові особи зображуються лаконічно, пунктирно, стаючи образами-символами.

Драматург, відкидаючи приземленість, створює філософсько-ліричні настроєві «картинки» життя і виявляє в них загальнолюдські цінності.

Талановитим представником цього жанру був Олександр Олесь: «Трагедія серця», «Осінь», «При світлі ватри», «На свій шлях», «По дорозі в Казку».

3. Робота над змістом твору

1914-го року виходить збірка Олександра Олеся «Драматичні етюди». Особливо яскраве враження справляє етюд «По дорозі в Казку», створений письменником ще в 1908 року. Про популярність його свідчить той факт, що твір видавався у 1910, 1914, 1921, 1934 роках.

Переглянути відео по змісту заняття

https://www.youtube.com/watch?v=mz2E-oF7zq4

4. Прослухати аудіоверсію твору.

https://www.youtube.com/watch?v=7XifT_i6fyE

5. Бесіда: 

  • Яке враження цей твір справив на вас? Обмін думками. 
  • Яку проблему порушує письменник у творі? Чи можемо ми назвати її новою?
  • Які ще проблеми намагається розв'язати письменник? 
  • Яким ми бачимо головного героя етюду? Якими якостями лідера володів Він? 
  • Чому ж юнакові не вдалося здійснити свій благородний намір? Чи допомагали йому в досягненні мети одноплемінники?

  • 6. Робота в зошиті. Записати таблицю.

    Порівняльна характеристика юнака і Юрби

    Він

    Юрба

    Має мету, якої прагне досягти

    Байдужа, пасивна

    Не бажає жити в темряві, в лісі, в болоті: «Я вас поведу до світлої мети»

    Звична до неволі, до існування в умовах, не гідних людини. Веде беззмістовне життя

    Син кобзаря

    Бездуховний знеособлений натовп

    Сіє духовність і добро. Його кредо: «Згоріть в житті — єдине щастя»

    Не спроможна до високих поривань навіть в ім'я майбутнього своїх дітей

    Вірить у свою спроможність довести людей до Казки, дбає про їхнє щасливе майбутнє

    Живе сьогочасними меркантильними інтересами

    Уособлення людини, яка заради мрії, досягнення мети здатна стерпіти будь-які випробування

    Уособлення людей морально і духовно сліпих


    Завдання пошукового характеру

  • Знайти у творі образи символи і записати їх значення: мак, терен, людина, хлопчик, дорога.
    Домашнє завдання: 
    Твір-роздум ( 15-20 речень) на тему: «Казка життя людства — вимисел чи реальність?» на наступному занятті кожен буде зачитувати.

Немає коментарів:

Дописати коментар