Тема заняття: Основні групи фразеологізмів. Синонімія фразеологізмів.
1. Перевірка попереднього домашнього завдання
2. Словниковий диктант.
3. Опрацювання теми заняття
(демонстрація презентації)
Запис конспектів, виконання завдань .
Опрацювання теми завдання. Робота з підручником.
Параграфи № 9-10, С.38-39. конспект
https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html
4. Опрацювання завдань.
Дослідити, чим відрізняються словосполучення першої і другої колонок.
Білий папір | Біла ворона (та, що відрізняється) |
Дати хліба | Дати перцю (покарати) |
Відкрита каструля | Відкрита душа (щира людина) |
Каша з молоком | Кров з молоком (краса, здоров’я) |
Майстер виробничого навчання | Майстер на всі руки (фахівець, спеціаліст) |
Водити за руку | Водити за носа (обдурювати) |
Товкти просо в ступі | Товкти воду в ступі (марна робота) |
І риба і м’ясо | Ні риба ні м’ясо (ніякий) |
Гнути залізо | Гнути кирпу (зазнаватися) |
Набити ґулю | Набити руку (навчитися) |
Відшукайте потрібні іменники першої колонки, щоб утворилися фразеологізми:
ахіллесова | носа |
Кліпати | голівонька |
богатирський | слід |
задирати | очима |
Буйна | сон |
вигравати | шлях |
Гарячий | вік |
життєвий | п’ята |
Золотий | час |
(Є вислови, що виникли на власному грунті, і вислови, запозичені з різних мов у різні часи. Протягом віків осідали в мові найяскравіші за формою та найбагатші за змістом слова – з античних і біблійних легенд, з літописних переказів, з художньої літератури, з історичних та наукових джерел).
Які вам відомі джерела українських фразеологізмів?
Джерела фразеології:
ü Народна мудрість
Виносити сміття з хати
ü Крилаті вислови (І чужому научайтесь, і свого не цурайтесь).
ü Вислови професійно-виробничого походження (у своєму репертуарі).
ü Вислови Біблійного походження (терновий вінець; чаша терпіння).
ü Антична міфологія (Ахіллесова п′ята)
Творче спостереження. Розподільний диктант.
З’ясуйте джерело походження фразеологізмів. Запишіть основні групи фразеологізмів.
І група – усна народна творчість
ІІ група – з Біблії
ІІІ група – антична міфологія
Дати гарбуза; Адам і Єва; язиката Хвеська; альфа і омега; замовляти зуби; випити ірку чашу;дерево пізнання; берегти зіницю ока; виносити сміття з хати; піймати облизня; вавилонське стовпотворіння; троянський кінь; блудний син; сфінксові загадка; змій-спокусник; нитка Аріадни; до сьомого коліна; умивати руки; ноїв ковчег; крокодилові сльози.
«Диво в решеті».
Записані фразеологізми потрібно пересіяти так, щоб залишились лише ті, які мають значення «багато».
Поставити на ноги; видимо-невидимо; підкрутити гайки; крутити носом; хоч греблю гати; роботи по шию; каламутити воду; кури не клюють; давати волю язику; дивитись крізь пальці; роботи по самі вуха; як цвіту по всьому світу; ні сіло ні впало; не з руки; одним духом; до сьомого поту; сила-силенна.
Пояснення дз. :
Есе — це прозовий твір невеликого обсягу і вільної композиції, який виражає індивідуальні враження та міркування з конкретного приводу чи питання і явно не претендує на визначальне або вичерпне трактування предмета. Вільна форма.
Домашнє завдання: написати есе (10-15 речень) на тему " Чарівність і могутність слова"
Немає коментарів:
Дописати коментар