понеділок, 27 вересня 2021 р.

28.09.21 І курс Г М - 21 Українська мова ( комбіноване заняття - 2 год)

 Тема заняття: Основні групи фразеологізмів. Синонімія фразеологізмів.

1. Перевірка попереднього домашнього завдання

2. Словниковий диктант.

3. Опрацювання теми заняття

 (демонстрація презентації)

Запис конспектів, виконання завдань .

Опрацювання теми завдання. Робота з підручником.

Параграфи № 9-10, С.38-39. конспект

https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html

4. Опрацювання завдань.

Дослідити, чим відрізняються словосполучення першої і другої колонок. 

Білий папір

Біла ворона (та, що відрізняється)

Дати хліба

Дати перцю (покарати)

Відкрита каструля

Відкрита душа (щира людина)

Каша з молоком

Кров з молоком (краса, здоров’я)

Майстер виробничого навчання

Майстер на всі руки (фахівець, спеціаліст)

Водити за руку

Водити за носа (обдурювати)

Товкти просо в ступі

Товкти воду в ступі (марна робота)

І риба і м’ясо

Ні риба ні м’ясо (ніякий)

Гнути залізо

Гнути кирпу (зазнаватися)

Набити ґулю

Набити руку (навчитися)

Відшукайте потрібні іменники першої колонки, щоб утворилися фразеологізми:

 

ахіллесова

носа

Кліпати

голівонька

богатирський

слід

задирати

очима

Буйна

сон

вигравати

шлях

Гарячий

вік

життєвий

п’ята

Золотий

час


(Є вислови, що виникли на власному грунті, і вислови, запозичені з різних мов у різні часи. Протягом віків осідали в мові найяскравіші за формою та найбагатші за змістом слова – з античних і біблійних легенд, з літописних переказів, з художньої літератури, з історичних та наукових джерел).

 Які вам відомі джерела українських фразеологізмів?

 Джерела фразеології:

ü Народна мудрість

Виносити сміття з хати

ü Крилаті вислови (І чужому научайтесь, і свого не цурайтесь).

ü Вислови професійно-виробничого походження (у своєму репертуарі).

ü Вислови Біблійного походження (терновий вінець; чаша терпіння).

ü Антична міфологія (Ахіллесова п′ята)

    Творче спостереження. Розподільний диктант.

З’ясуйте джерело походження фразеологізмів. Запишіть основні групи  фразеологізмів.

І  група – усна  народна  творчість

ІІ  група – з  Біблії

ІІІ  група – антична  міфологія

     Дати гарбуза; Адам  і  Єва; язиката  Хвеська; альфа  і  омега; замовляти  зуби; випити ірку  чашу;дерево  пізнання; берегти  зіницю  ока;  виносити  сміття  з  хати; піймати  облизня; вавилонське  стовпотворіння; троянський  кінь;  блудний  син; сфінксові  загадка; змій-спокусник; нитка  Аріадни; до  сьомого  коліна; умивати  руки; ноїв  ковчег; крокодилові  сльози.

   «Диво в решеті».

     Записані фразеологізми потрібно пересіяти так, щоб залишились лише ті, які мають значення «багато».

     Поставити на ноги; видимо-невидимо; підкрутити гайки; крутити носом; хоч греблю гати; роботи по шию; каламутити воду; кури не клюють; давати волю язику; дивитись крізь пальці; роботи по самі вуха; як цвіту по всьому світу; ні сіло ні впало; не з руки; одним духом; до сьомого поту; сила-силенна.

Пояснення дз. :
Есе  — це прозовий твір невеликого обсягу і вільної композиції, який виражає індивідуальні враження та міркування з конкретного приводу чи питання і явно не претендує на визначальне або вичерпне трактування предмета. Вільна форма.

Домашнє завдання: написати есе  (10-15 речень) на тему " Чарівність і могутність слова"



Немає коментарів:

Дописати коментар