середа, 27 жовтня 2021 р.

28.10.21 ІІ курс Г М - 20 Зарубіжна література ( комбін.зан.- 2 год.)

Тема заняття:  Михайло Булгаков "Майстер і Маргарита" як "роман - лабіринт". Життєвий ітворчий шлях автора.


1. Уважно переглянути сюжет "експресс- урок" 

https://www.youtube.com/watch?v=MtvFvatoo9M

2. Записати тезисно прочутий матеріал, зверніть увагу на наступні питання:

- де і коли народився М. Булгаков?

- які події в житті вплинули на формування особистості митця?

- які твори написав Булгаков?

- що найбільше турбувало письменника, чому мріяв про заслання за межі Союзу?

- яка доля роману "Майстер і Маргарита? хто є прототипом головних героїв?

3. Запишіть наступне: 

"Майстер і Маргарита" — це "роман у романі". Глави про життя Москви 30-х років межують з розповідями на біблійні теми (роман, який пише майстер, інтерпретує відому історію зіткнення Ісуса і Понтія Пілата, а також історію жертовної загибелі Христа).

4. Прогляньте відео "Чому варто прочитати роман "Майстер і Маргарита" ( у відео ви дізнаєтесь про особливості сюжету твору, про героїв і їхню роль у розкритті проблематики твору, зрозумієте ідею твору)

https://www.youtube.com/watch?v=QFzgVqiZlFU&t=23s

 Джерела роману

Реальні факти життя Булгакова та історії СРСР у 1920—1930 рр. Життя в СРСР у 1920—1930 рр., мистецькі організації, побут городян, репресії, долі митців тощо. Життя Москви та Києва, двох міст, з якими найбільше пов’язана діяльність митця. Враження від творів мистецтва («Демон», «Шестикрилий Серафим» М. Врубеля, полотна В. Васнєцова у Володи-мирському соборі у Києві, художня панорама «Голгофа» тощо).

Книжні. Е. Ренан «Життя Ісуса», Г. Сенкевич «Куди йдеш», А. Франс «Прокуратор Іудеї», Й. В. Ґете «Фауст», Гофман «Малюк Цахес», «Золотий горнець», твори М. Гоголя, філософія В. Соловйова, твори Ф. Достоєвського

Міфологічні. Євангельські легенди про Ісуса Христа, Понтія Пілата, Іуду та ін. Біблійні міфи про Диявола та поєдинок Христа з ним. Слов’янські міфи про відьом, демонів, нечисту силу. Європейські міфи (німецька легенда про народження Пілата, швейцарська легенда про неспокій Пілата і його муки тощо). Апокрифи (різні трактування долі Іуди, Пілата та інших біблійних персонажів)

Історія створення “Майстер і Маргарита”

 Відомо шість редакцій твору. Спершу письменник хотів написати «роман про диявола» — сатиричну фантасмагорію із вставною новелою про Христа і Пілата. Варіанти назв роману були такі: «Чорний маг», «Копито інженера», «Жонглер з копитом», «Син В (…)», «Гастроль (Воланда)», «Інженер з копитом» тощо.

1931—1932 рр. у роман увійшли образи майстра і Маргарити, а 1937—1938 рр. з’явилася остаточна назва — «Майстер і Маргарита».

5. Визначте композицію сюжету, випишіть реальних і фантастичних героїв, тему, ідею і проблематику твору.

Події  в московській частині роману  відбуваються у Страстний тиждень з 1(середа) по 4 травня 1929 року, а нічний політ доводиться в ніч на Пасхальну неділю 5 травня.

Єршалаїмські події –  суд над Ієшуа і страта відбуваються в п’ятницю 14 нісана. Попутно згадується, що Ієшуа приїхав в Ершалаїм в середу, 12 нісана, а закінчуються єршалаїмські події вранці в суботу 15 нисана. За староєврейським календарем це могло бути у 29-ому р.


6. Дайте відповідь на питання "Чому це роман - лабіринт?"


Домашнє завдання: написати контрольний твір на одну з тем:

- Значення творчості Й. В. Гете у світовому літературному процесі.

- Сутність протистояння Фауста і Мефистофеля в сюжеті драми Й.В. Гете "Фауст"

- Проблема відчуження особистості в новелі "Перевтілення" Ф. Кафки

- Світ радянської дійсності, біблійної давнини й фантастичної "дияволіади"в романі "Майстер і Маргарита" М. Булгакова.

Немає коментарів:

Дописати коментар