вівторок, 10 листопада 2020 р.

11.11.2020 (І пара) ІІ курс П М-19 Українська література

Шановні студенти, час плине швидко, слід готуватися до проміжної атестації, нагадую, що скрін робіт чекаю до 20.00 у день заняття.!!!



Тема заняття: Євген Маланюк. "Уривок з поеми", "Напис на книзі"

Серед когорти першорядних поетичних талантів, що сформувалися в умовах української еміграції міжвоєнного двадцятиріччя, роль лідера випала Є. Маланюкові. Він був виразником настроїв цілого покоління, яке після поразки змагань за Українську державу змушене було пережити важкий «ісход» з рідної землі, але зуміло не розчинитися в чужоземному середовищі, не втратити національної ідентичності, навпаки, почало творити в еміграції національну культуру, моделюючи узагальнений образ батьківщини в її історичному, етнокультурному, психологічному вимірах, утверджувати її своєрідний метод як «українську мрію». «Поет боротьби й вселюдських ідеалів» (літературознавець М. Неврлий), він є одним із найзначніших поетів ХХ століття загалом. Висока оцінка творчості Є. Маланюка цілком виправдана. Він майстер. Глибокодумний і самобутній. У доброму розумінні класицист, сповнений духу новаторства. А передусім — мислитель — гуманіст, джерела творчості, характер, доля якого визначалися основами буття народу, органічною спорідненістю з життям нації. Центральною темою всієї творчості Є. Маланюка була Україна. Любов до Батьківщини, жодного разу не зрадивши, проніс поет через усе життя, усі довгі роки еміграції, нею жив, нею дихав, нею марив. У поетичних рядках Є. Маланюка образ України розкривався в різних контрастних значеннях: одночасно почуттям любові та ненависті, надії та розпуки. Поет не міг пробачити своїй, найдорожчій у світі, Батьківщині малодушності, небажання стати державною нацією, зрадництва власним інтересам, рабської покори завойовникам. Велика синівська любов спонукала його дивитися правді у вічі, хоч би якою гіркою вона не була. Щоб зрушити національну свідомість, варто не лише підносити позитивне в історичному досвіді, а й мати мужність вказати на потворне й ганебне в історії. У багатьох віршах поет відмовляється назвати Україну матір'ю, натомість вважає її «повією ханів і царів». Літературознавець М. Невілий писав: «Любити і ненавидіти Батьківщину дано геніям. Так немилосердно картати Україну міг лише той, хто був готовий віддати за неї своє життя». 

1. Прочитати матеріал про "Празьку школу" і життєвий творчий шлях Є. Маланюка С.151-154 у підручнику, законспектувати

https://pidruchnyk.com.ua/1237-ukrliteratura-avramenko-11klas.html

2. Прослухайте поезію     «Уривок з поеми»

https://www.youtube.com/watch?v=20A9MHq06Yw

(Виконання «Уривка з поеми» в сучасній музичній обробці. Міха та реп-гурт «Апокриф»)

порівняйте стиль прочитання. Який стиль вам більше подобається?

https://www.youtube.com/watch?v=7mzjf4mxVcs

2.2. Словникова робота (виписати у зошит значення слів)

Рокотати — 1. Утворювати розкотисті монотонні звуки, рокіт. 2. Лунати, звучати (про рокітливі звуки). 

Криця — 1. Те саме, що сталь. 2. Шматок неочищеного від різних домішок заліза пористої будови, який утворюється під час виплавляння сталі з руди або чавуну. 3. Те саме, що кресало. 

Прерія — рівнинна місцевість у Північній Америці з трав'янистою рослинністю степового типу. Степовий ландшафт, що нагадує таку місцевість.

Синюха — річка в Україні, в межах Новоархангельського і Вільшанського районів Кіровоградської області та Первомайського району Миколаївської області. Ліва притока Південного Бугу (басейн Чорного моря). 

Паралітик — людина, хвора на параліч. 

Гураґан — буря, буревій, (з вихорем) шуря-буря, смерч, тайфун. 

Західний Буг — річка в Україні, Білорусі та Польщі (де називається просто Буг), ліва притока Нарева (басейн Вісли). 

3. Ідейно-художній аналіз 

▼ Яким постає образ ліричного героя із перших рядків поезії? 

 ▼ Про які історичні події Є. Маланюк згадує, називаючи імена та прізвища постатей, пов'язаних з ними? 

 ▼ Ким захоплюється автор вірша?

▼ З якою метою поет згадує рядки «Заповіту» Т. Шевченка?

▼ Яким є ставлення ліричного героя до Батьківщини?

▼ Яка ідея поезії? 

 ▼ У чому актуальність твору? Прокоментуйте символічність назви. 

4. Робота над поезією «Напис в книзі віршів.» 

Ліричними роздумами про призначення поезії, важливості місії поета в суспільстві позначений твір, який є прологом до збірки «Земля і залізо», — «Напис на книзі віршів...». 

 Прочитання поезії . Прослухайте поезію

https://www.youtube.com/watch?v=hSSitIPnhtI

.2. Словникова робота

Морок — відсутність світла; темрява. Morituri — вмерти. 

4.3. Розкриття ідейно-художнього змісту 

 ▼ На вашу думку, образ ліричного героя і позиція автора суголосі (однозначні)? 

 ▼ Яким постає образ ліричного героя (поета)? У чому призначення поета і поезії? 

 ▼ Які завдання стоять перед ліричним героєм (поетом)? 

 ▼ Якою ідеєю перейнятий вірш? 

 ▼ Як ліричний герой трактує світогляд поета в останній строфі? 

Немає коментарів:

Дописати коментар