Тема заняття: Поема "Мойсей" - одна із вершин творчості І. Франка. Проблематика твору: історичний шлях нації, визначна особистість як її відповідник, пробудження національної свідомості, історичної пам'яті. Пролог до поеми - заповіт українському народові.
1. Ознайомтеся з матеріалами. Запишіть конспект.
Поема - це ліро-епічний віршований твір, у якому зображені значні події і яскраві характери, а розповідь героїв супроводжується розкриттям авторських переживань і роздумів.
Поема «Мойсей» – одна з вершин творчості І. Франка. У ній на основі біблійного сюжету показано шлях нації до незалежності, непрості взаємини пророка i народу.
Тема: Тема народу, його минулого й майбутнього, історичного призначення і місця серед інших народів — одна з провідних у творчості митця.
Жанр За жанром «Мойсей» — філософська поема.
Композиція Твір складається з прологу й 20 пісень (роздумів).
Історія створення
Поштовхом до створення образу Мойсея була скульптура Мікеланджело — образ біблійного Мойсея, яку побачив І.Франко, перебуваючи в 1904 р. в Італії. Пролог був написаний після закінчення поеми, і в ньому поет закликав сучасників і потомків до духовної єдності.
Система римування Пролог написано терцинами, які вперше застосував Данте в «Божественній комедії». Це строфа з трьох рядків п’ятистопного ямба.
Перший рядок в терцині римується з третім, а середній — з першим і третім рядком наступної строфи. Виникає своєрідний ланцюг рим: аба, бвб, вгв. Рими у Франковому творі тільки жіночі (з наголосом на передостанньому складі). Терцини звучать урочисто, піднесено, патетично.
Перехопило дух. Жахлива мить! а
Я лічуся у безодню, у геєну,
де небуття, де темний хаос спить.
Я бачу вічну темряву страшенну,
і серед тиші чорної небес
пишучу руку великовогненну
і троє слів: мене, текел, фарес*.
Якщо пролог написано ямбом, то основну частину – анапестом.
Основна ідея: Поема розкриває глибоку віру поета в невичерпні сили народу, в те, що попри тяжкі поневіряння, український народ матиме щасливе майбутнє.
Сюжет поеми “Мойсей” В основу поеми «Мойсей» Франко поклав біблійний сюжет. Він не переспівує біблійну історію, а використовує лише один її фрагмент: поет вперше ставить своїх героїв перед очі читачеві вже після сорока років їх блукання пустелею, у той момент, коли ізраїльтяни на чолі з Мойсеєм наблизилися до обіцяної землі Палестини.
Саме тепер Мойсей поступово втрачає авторитет: народ нарікає й бунтується, забуває про Божі заповіді та обіцянки. Датан і Авірон забороняють Мойсею промовляти до народу, погрожуючи закидати його камінням.
Але зі смертю Мойсея не вмерли його ідеї та наміри: Єгошуа, «князь конюхів», продовжує справу пророка і провадить ізраїльтян до обіцяної землі.
Велику увагу при розгляді твору, безперечно, привертає пролог, який, на перший погляд, має цілком віддалену сюжетну тему. І справді, у пролозі І.Франко звертається не до ізраїльського, а до українського народу.
За характером вислову пролог поділяється на дві частини: у першій переважають риторичні запитання, які викликають сумніви в державотворчих задатках українського народу, у його гідності та честі. У другій частині сумнів долається, а замість нього з’являється віра і спроможність народу віднайти себе.
Таку саму структуру має і сама поема: ізраїльський народ сумнівається в можливості здобуття обіцяної землі, але зрештою знаходить її. Отже, без прологу поема «Мойсей» сприймалась би зовсім по-іншому, пролог поглиблює зміст твору, надає йому ознак притчі-оповіді з подвійним сенсом, коли за наявним сюжетом приховується глибший, потаємний зміст.
Основні персонажі поеми “Мойсей”:
- Мойсей
- Датан та Авірон – його супротивники
- Єгова – Бог
- Азазель – темний демон пустелі, що спокушає Мойсея;
- Єгошуа – ватажок євреїв
У пролозі автор звертається до свого «замученого, розбитого» народу, який стоїть на роздоріжжі й не знає, куди йти. Саме його майбутнім і тривожиться поет. Він не вірить, що судилося йому «в сусідів бути гноєм», що його долею буде «укрита злість, облудлива покірність».
2. Переглянути відео експрес уроку. Записати у зошит композицію і зміст сюжету твору ( Про що йдеться у кожній з частин поеми)
https://www.youtube.com/watch?v=J0lGBwo_GI4
3. Прочитати поему і написати коротко про кожного з героїв твору.
Можна скористатися підручником.
idruchnyk.com.ua/392-ukrayinska-lteratura-avramenko-paharenko-10-klas.html
Немає коментарів:
Дописати коментар