Шановні студенти, нагадую, що скрін робіт треба надсилати у день заняття до 20.00 у Вайбер!!!
Тема заняття: Правила побудови речень. Логічні помилки у складному реченні.
Складним називається речення, яке має дві й більше граматичних основ. Частини складного речення об’єднані в одне ціле за змістом і граматично; можуть поєднуватися інтонаційно або за допомогою сполучників чи сполучних слів.
Складні речення.що становлять поєднання трьох і більше частин із різнотипним синтаксичним зв’язком, мають назву складних синтаксичних конструкцій (ССК).
Якщо прості речення в складному рівноправні, незалежні одне від одного, то вони з’єнуються сурядним зв’язком. У цих реченнях від одного простого речення до другого не можна поставити питання, жодне з цих простих речень не є складником іншого. Такі складні речення називаються сурядними: Пишнобарвними квітками рясно всіяні путі, і над вільними ланами грають сурми золоті (В. Сосюра).
Якщо одне просте речення в складному підпорядковується другому, пояснює чи доповнює його, то такі речення з’єднуються підрядним зв’язком: Люблю, коли в вікно розкрите шумлять безжурно дерева (В. Сосюра).
У складних реченнях з підрядним зв’язком від одного простого речення до другого можна поставити запитання.
Як і прості речення, складні можуть бути емоційно забарвленими – окличними: Епохо, дай мені натхнення на всі шляхи, на всі роки, щоб я людини горде ймення підносив вище за зірки! (М. Сингаївський)
1. Опрацювати параграф № 30-31 С.95-96
https://pidruchnyk.com.ua/1239-ukrainska-mova-11-klas-avramenko.html
2. Переглянути відео. ( пояснення теми, підготовка до ЗНО)
https://www.youtube.com/watch?v=FBU8xnGodFk
Записати у зошит причини типових логічних помилок у складному реченні.
3. Виконати завдання:
1. Переписати. У кожному з речень підкреслити граматичні основи. Вказати речення сполучникові й безсполучникові. Позначити в словах орфограми.
Калина доливає жаром вінця, й верба журу гойдає над ставком, а розпашіле від роботи сонце ляга щокою в хмарний бурелом. Ген-ген лелека гострить крила чинно, тут тиша голуба – до синіх брів, ось сосни з усієї України бредуть на віче збратаних борів (В. Лупейко). Дихання осені уже на квіти впало, у зелені дерев сумує де-не –де уже пожовклий лист (В. Сосюра). Осінь лагідна, імлиста ще святкує, та за мить полохке легеньке листя облетить і полетить (В. Терен).
2. Ознайомитися зі схемою синтаксичного розбору складного речення
1. Тип речення за метою висловлювання: розповідне, питальне, спонукальне.
2. Тип речення за емоційним забарвленням: окличне, неокличне.
3. Довести, що речення складне, знайшовши граматичні основи предикативних частин, що входять до його складу.
4. Установити тип речення за наявністю чи відсутністю сполучникових засобів (сполучникове, безсполучникове, з різними видами зв’язку).
5. Якщо сполучникове, то вказати сурядне чи підрядне і яке саме.
6. Охарактеризувати названий вид складного речення, засоби зв’язку в ньому.
7. Розглянути кожну предикативну частину як окреме просте речення:
· тип речення за складом граматичної основи: двоскладне, односкладне (означено-особове, неозначено-особове, узагальнено-особове, безособове, називне);
· тип речення за наявністю чи відсутністю другорядних членів: непоширене, поширене;
· тип речення за наявністю необхідних членів речення: повне, неповне;
· тип речення за наявністю чи відсутністю ускладнюючих засобів: неускладнене, ускладнене (однорідними членами, звертаннями, вставними словами, словосполученнями, реченнями, відокремленими членами ).
!!! Виконати розбір одного речення з попереднього завдання.
3. Виконати вправу № 3 на С. 96, № 4 на С.96
Немає коментарів:
Дописати коментар