вівторок, 3 листопада 2020 р.

4.11.2020 ІІ курс ПМ - 19 Українська мова


Шановні студенти, чекаю скрін ваших робіт у день заняття  у Вайбер до 20.00


Тема заняття: Порядок слів у реченні. Односкладні й неповні речення. Прості ускладнені речення.

1. Записати конспект у зошит:

Речення класифікують за такими критеріями:

1. За метою висловлювання

  • Розповідні – стверджують або заперечують дію. Я буду вчитися.
  • Питальні – виражають питання до всього речення або до окремих його частин. Чи буду я вчитися?
  • Спонукальні – виражають наказ, прохання чи побажання. Учися!

2. За емоційним забарвленням

  • Окличні – вимовляються з сильним почуттям, є знак оклику. Я так хочу вчитися!
  • Неокличні – немає знаку оклику. Я так хочу вчитися.

Будьте уважні! Не кожне речення зі знаком оклику – спонукальне. Наприклад, речення: Як добре вчитися! – окличне та розповідне, але не спонукальне.

3. За будовою

  • Прості – одна граматична основа. Весна.
  • Складні – дві й більше граматичні основи. Весна, і радощі, й свобода.

4. За складом граматичної основи

4.1. Односкладні

Головний член може співвідноситися з підметом. Це називні речення, що мають один головний член. Прегарний ранок.

Також головний член може бути співвідносним із присудком. Такі речення можуть бути:

  • означено-особовими (я, ти, ми, ви). Знаю основні правила.
  • неозначено-особовими (вони). Тут кують знання.
  • узагальнено-особовими (усі, прислів’я та приказки). Лупайте сю скалу!
  • безособовими (займенник не підставляється). Мені зле.

4.2. Двоскладні

У таких реченнях є і підмет, і присудок.

Увага! Якщо поруч із головним членом (співвідносним із підметом) є обставина, то таке речення – двоскладне неповне (питання до обставини ставлять тільки від присудка, тож, хоч його формально ніби й нема, він усе ж мислиться з контексту). Тому щойно ви підкреслили в реченні один головний член, що нагадує підмет, перевірте, чи нема при ньому обставини. Якщо її немає – це односкладне називне речення. Якщо ж є – це двоскладне неповне речення.

Наприклад, речення «Наприкінці навчання – щастя» є двоскладним неповним (на пропущений присудок у ньому вказує обставина «наприкінці»), а речення «Прегарний ранок» – односкладне називне.

5. За наявністю чи відсутністю необхідних членів

  • Повні – містять усі необхідні для розуміння змісту члени. Поезія – це завжди неповторність.
  • Неповні – пропущені члени речення відновлюються з попередньої репліки (діалогічні); ситуації (ситуативні); контексту (контекстуальні) / зрозумілі без відновлення (еліптичні). Для прикладу, речення «Вібрує телефон. – Алло!» буде ситуативним.

6. За наявністю чи відсутністю другорядних членів

  • Поширені – мають один або більше другорядних членів. Усі невтомно працювали над цікавим завданням.
  • Непоширені – не містять другорядних членів. Розпочався день.

Пам’ятайте! Звертання і вставні/вставлені конструкції не є членами речення, тому за умов відсутності другорядних членів,  речення зі звертаннями та вставними словами є непоширеними.

7. За наявністю чи відсутністю ускладнювальних компонентів

  • Ускладнені – містять звертання; вставні/вставлені компоненти; однорідні члени речення; відокремлені члени речення: додатки, означення, обставини. До прикладу, речення «Дорогий друже, не припускайся помилок», буде ускладнене звертанням.
  • Неускладнені – не містять ускладнювальних компонентів. Моя любов чолом сягала неба, а Гриць ходив ногами по землі.
2. Перегляньте експрес урок "Класифікація речень. Односкладні і неповні  речення." ( можна почати перегляд  з 2 хвилини і 19 секунд)
запишіть у зошит ознаки, за якими можна розрізнити повні і неповні речення та визначити види односкладних речень.


також рекомендую!!! проглянути відео "неповні речення" ( рекомендовано для підготовки до зно)


3 Завдання на закріплення: 
1. Випишіть речення і визначте  які з них двоскладні, а які односкладні.
У кожного гурту є пісні про дні і ночі. Відпусти, не муч себе. Ми зайдемо в чисту воду біля водограю. І малюнок той складу, і в куточку підпишу. Нехай Господь завжди Вам помагає. Шукай мене на небесах... Дивна стіна мене тримає... Подаруй мені цей вечір... І моє життя, може, теж стане твоїм! Серця не край.. . І я на небі...

2. Виконати вправу № 3 на С. 86 і № 7 ( 1 і 2 частини) на С.90

Немає коментарів:

Дописати коментар